Veelgestelde vragen

Alles over inschrijven

Waar kan ik mij inschrijven?

Inschrijven gaat via www.inschrijven.nl

Wat zijn de inschrijfkosten?
  • De inschrijfkosten zijn 4,00 € voor de kidsrun en 15,00 € voor alle andere afstanden.
  • voorinschrijven voor 1 augustus: 3,00 € voor de kidsrun en 14,00 € voor alle andere afstanden.
Tot wanneer kan ik mij inschrijven?

Inschrijven kan tot 18h00 op zaterdag 7 oktober.

Is na-inschrijving mogelijk?

Ja, na-inschrijven kan op de dag van de Oostvaardersrun. Na-inschrijven kost 2,50 € extra en dient
contant betaald te worden.

Kan ik mijn gegevens veranderen na inschrijven?

Ja, dit via inschrijven.nl en via het contact formulier.

Kan ik annuleren?

Ja, vanwege gemaakte kosten, wordt hier 2,50 € voor in rekening gebracht.

Alles over routes

Welke afstanden kan ik lopen?

Er is een kidsrun van 1km in de directe omgeving van de start finish locatie

Er zijn 3 grote afstanden 10km, 16km en 21km. Deze afstanden kunnen licht afwijken, omdat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van bestaande paden in voornamelijk het Oostvaardersveld en het Hollandse Hout.

Is er een plattegrond van de route beschikbaar?

Zeker! Deze worden bekend gemaakt via de website en de nieuwsbrief

Zijn er GPX bestanden van de routes?

Ja, de GPX-routes zijn in de loop van het te downloaden via de link op de website en de nieuwsbrief.

Hoe worden de routes aangegeven?
  • De route wordt aangegeven via gele pijlen langs de route en bij droge omstandigheden tevens met
    pijlen op de weg.
  • Alle afstanden hebben een voorfietser.
  • Op kritische punten staan vrijwilligers om de lopers de juiste richting op te sturen.
Worden de looptijden geregistreerd?

Nee, indien men geïnteresseerd is in de looptijd zal men zelf de tijd op moeten nemen via de eigen
horloge.

Hoe is de ondergrond op de routes?

Er is gekozen om zoveel als mogelijk over onverharde paden te lopen. Dit kunnen bospaden, gravelpaden en grasstroken zijn welke soms verbonden zijn via een verhard wandelpad of fietspad.

Waarom is er gekozen voor een recreatief karakter van de Oostvaardersrun in plaats van een wedstrijd element?

Er is gekozen voor een recreatief karakter tijdens de Oostvaardersrun, om tijdens het hardlopen meer bewust te worden van de unieke omgeving waar men loopt. Met een beetje geluk zie je een van de grote grazers uit dit gebied of een bijzondere vogel en ontdek je ook routes om op een ander moment of te wandelen of hard te lopen.

Alles over start/finish

Hoe laat is de start?
  • De kidsrun start om 9h45, op zondag 8 oktober
  • Alle overige afstanden starten om 10h00, op zondag 8 oktober.
Waar is de start en finish locatie?
  • De start vind plaats bij het bezoekerscentrum van de Oostvaardersplassen (Kitsweg 1).
  • De finish ligt bovenop de Knardijk vlak bij het bezoekerscentrum van de Oostvaardersplassen (Kitsweg
    1).
Waar kan ik mijn startnummer ophalen?

De startnummers kunnen opgehaald worden in het beheergebouw van Staatsbosbeheer bij het bezoekerscentrum van de Oostvaardersplassen (Kitsweg 1). Dit staat terplekke met borden aangegeven.

Waar kan ik mij na-inschrijven?

In het gebouw waar de startnummers opgehaald worden, staat ook een tafel voor na-inschrijvers.

Zijn er sanitaire voorzieningen aanwezig?

In het gebouw waar de startnummers opgehaald worden, zijn toiletten aanwezig.

Is er een kleedruimte aanwezig?

In het gebouw waar de startnummers opgehaald worden, is een stuk ruimte deels afgeschermd waar men eventueel om kan kleden. Hierbij is er geen onderscheid tussen man of vrouw.

Waar kan ik mijn spullen achterlaten?

Tijdens de Oostvaardersrun is er in het gebouw waar de startnummers opgehaald worden, ruimte beschikbaar om eventueel spullen achter te laten. Het toezicht hierop is echter beperkt, waardoor de veiligheid van je spullen niet volledig gegarandeerd kunnen worden.

Is er parkeermogelijkheid?

Zowel voor fietsers als voor auto’s is er voldoende parkeergelegenheid bij de start en finish locatie.

Is de start locatie bereikbaar met het openbaarvervoer?

Helaas is de start locatie niet goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Alles over veiligheid

Is er hulpverlening aanwezig?

Er zijn evenementen hulpverleners van het Rode Kruis aanwezig. Zij fietsen achter de laatste loper
aan.

Wat gebeurt er bij slecht weer?

Bij extreem weer waarbij de veiligheid niet gewaarborgd kan worden, kan het starttijdstip vertraagd worden of kan het evenement geannuleerd worden. Vanwege de gemaakte kosten van dat late moment, kunnen helaas de inschrijfkosten niet vergoed worden.

Waarom worden er persoonlijke gegevens gevraagd bij de inschrijving?

Bij de kidsrun wordt de deelnemerslijst gebruikt, om te controleren of iedereen veilig terug is.

De gegevens worden tijdens het evenement gebruikt door evenementen hulpverleners van het Rode
Kruis of een eventuele nooddienst tijdens het verlenen van hulp, rekening te houden met medische
achtergronden of contact op te nemen met een contactpersoon. De gebruikte gegevens door
evenementen hulpverleners van het Rode Kruis of een eventuele nooddienst worden na afloop
vernietigd.

Zitten er risicovolle punten op de route?

Bij de 3 grote afstanden komt men tweemaal een wildrooster tegen, om ernstige valpartijen en
verwondingen te voorkomen wordt men verzocht hier op te letten.

Bij de 3 grote afstanden gaat men in het Oostvaardersveld door een gebied waar Konikpaarden grazen. Om deze reden komt men meerdere klaphekken tegen.

Bij de 3 grote afstanden kan men op 2 punten ander verkeer tegen komen. Op deze punten is een verkeersregelaar aanwezig, zodat de lopers veilig over kunnen steken zonder last te hebben van het overige verkeer.

Omdat de omgeving vrij toegankelijk is, kan men andere wandelaars of fietsers tegenkomen.

Alles over verzorging

Hoeveel verzorgingsposten zijn er?

Bij de 3 grote afstanden zijn 2 verzorgingsposten op de route, waar enkele van onze vrijwilligers bij zullen staan.

Na de finish is er de laatste verzorgingspost. Eventueel kan men hierna nagenieten in het bijgelegen restaurant van het buitencentrum van de Oostvaardersplassen.

Wat kan ik verwachten bij de verzorgingsposten?

Bij de verzorgingsposten is water beschikbaar, wat zelf getapt kan worden via de gratis te verkrijgen vouwbeker of via een eigen beker. Ook zijn er winegums, banaan en ontbijtkoek aanwezig.

Bij de finish is er tevens sportdrank aanwezig, wat aangeboden wordt via Run2Day uit Almere.

Wat zijn bekervrije verzorgingsposten?

Om de hoeveelheid afval te beperken, kan men via een eigen beker of een gratis te verkrijgen herbruikbare vouwbeker zelf water tappen bij de verzorgingsposten.

Hoe kom ik aan een vouwbeker?

De vouwbeker is te verkrijgen, tegelijk met het ophalen van het startnummer. Deze vouwbeker wordt aangeboden door Staatsbosbeheer.

Alles over nieuwsbrieven

Hoe kan ik een nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven op de nieuwsbrief kan via de link op de website.

Hoeveel nieuwsbrieven worden er jaarlijks verstuurd?

Per jaar worden er circa 5 nieuwsbrieven verstuurd.

Hoe kan ik mij uitschrijven voor een nieuwsbrief?

Uitschrijven voor de nieuwsbrief kan via de link in de nieuwsbrief

Alles over herrinneringsmateriaal

Krijg ik een medaille na afloop?

Voor de deelnemers van de kidsrun is er een medaille bij de finish, welke aangeboden wordt via Staatbosbeheer.

Voor de andere afstanden is er geen medaille.

Krijg ik een running shirt?

Indien gewenst en zolang de voorraad strekt, is er voor iedere deelnemer van de 3 grote afstanden een OVR-hardloopshirt beschikbaar welke aangeboden wordt door het Nationaal Park Nieuwland. De shirts zijn op te halen op de startlocatie, tegelijk met het startnummer.

Hoe ziet het running shirt er uit?

Het OVR-hardloopshirt zal enkele maanden voor de start bekend worden gemaakt via een nieuwsbrief en zal dan ook zichtbaar zijn op de website.